Älgjakt 2008 dag 2 - Kärrsbäcken

Med tanke på min undermåliga förberedelse inför årets älgjakt är och kommer tre av mina 4 pass att vara en ren överraskning avseende hur dom ser ut. Det första och sannolikt sämsta passet besöktes denna dag. Som framgår av bilden nedan var jag tacksam för att regnet höll sig på avstånd denna dag i alla fall. Men å andra sidan visste jag att det skulle bli en kall dag. Jag sitter så att solen tittar fram vid 14-tiden då det är dags att gå hem.


Ett fenomen eller rättare sagt ett ämne som är på tapeten i jägarkretsar är samägande av jakthundar. Det är nämligen så att man får skydda sin egen hund vid rovdjursangrepp men inte någon annans.

Hur skall den rättrådige agera om man ser en av lagets jakthundar passera förbi med en varg efter sig? Vad skall prioriteras? Jaktlagen eller jaktlaget?

Lösningen enligt vissa är att alla i jaktlaget tecknar andelar i samtliga hundar. Huruvida detta är juridiskt hållbart får säkert någon lärd anledning att fundera över .

Tack och lov är vi än så länge befriade från vargobservationer. De vargar som har revir i det område vi jagade på idag höll sig tydligen åt edsbyhållet. Även björnarna uppträder diskret. Endast en "plupp" placerad på promenadstigen för en av kamraterna signalerade närvaro.

Lika glest är det med älgarna. En kalv sköts idag. En ko (älg - dylik) klarade sig undan med livhanken i behåll. Inga tjurar har siktats. Enda glädjen med det magra bytet var att jag ingick i dagens flå-lag. Så det gick snabbt och lätt.

Sedan kan jag meddela att den nya värmekaminen inte alls är lika bra som min gamla falurö-hink med grillkol. Det var varmare förr. Men den den nya är snyggare - så det får väl väga upp.

Men en vacker morgonhimmel blev jag bjuden på i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0