Älgjakt 2008 dag 4 Ulvaberg/Källberget

Tänk vad ett duggregn kan göra för humöret. Här har jag hängt med huvudet i solskenet. Men nu kan jag missmodigt sträcka på mig och uttala de magiska orden - vad var det jag sa.

Trodde jag skulle få ett ganska säkert skottillfälle idag. Det skall vara ett bra pass. Men det var nära. Passkytt nr 20 fick skjuta en kalv och jag har nr 21. Så nära var det.

Ruta-Gunnars Allan hemföll åt sin vanliga böjelse så snart det började visa sig lite älg. De närliggande jaktlagen kallar fenomenet för Radio Långhed. Förut hade Allan hjälp av sin bror men nu klarar han alldeles själv fylla etern med nonsensprat i timtal ang vilka älgar älgar som springer vart och huruvida hans hund är här eller där, vart han själv befinner sig i terrängen etc etc. Min tes är att han försöker prata ihjäl älgarna.

Jag har gått på stadig Atkinsdiet under veckan. Inga kolhydrater men protein och fett. Det vill säga kött i olika former - helst korv. Efter att ha stekt och tuggat i mig en falukorv och laddade jag om idag till köttbullar. Men det blev inget av med det. För allt eftersom veckan går blir jag allt mindre intresserad av matsäcken. Tragiskt nog.

För några år sedan hade vi bottennoteringen 9 älgar efter sex dagars jakt. Nu har vi skrapat ihop fem stycken efter fyra dagar. Även de mest ihärdiga jägarna börjar muttra om att vi skall avbryta för i år. Det verkar som vi skrapar i botten av tunnan. Men vi kör vidare de kommande två dagarna. Fredag blir det Rockaberg och lördag blir samma som idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0