Folkomröstningar

Jag hann inte mer än att kasta en misstänksamhetens skimmer över folkomröstningar förrän Schweizarna slog till. Förbud att bygga minareter. Det får räcka med de 4 (tror jag ) som finns. I opinionsundersökningar skulle förslaget om byggförbud falla men i skydd av valbåsets draperi firade småsintheten nya triumfer.

Att det handlade om en allmän markering mot islam och muslimer kan jag räkna ut. Samma strömningar har vi även här. Jag har pratat med aktiva kristna som anser det vara politikens skyldighet att försvara och skydda den "svenska" religiösa traditionen, dvs kristendom mot den muslimska anstormingen. Med varm hand överlåter jag till de kyrkliga företrädarna att marknadsföra sin form av vidskepelse.

Snart är det jul och då kommer tomten. Jag har då mer konkreta upplevelser av honom än av någon religiös figur.

Jag lever efter devisen att alla människors fri- och rättheter begränsas endast av andra människors fri- och rättigheter. Behandla andra som du vill bli behandlad själv. Så tillbe vem du vill på vilket sätt du vill, bara du inte tvingar mig att göra det.

Kommentarer
Postat av: Eva

Sista stycket var mycket bra. Instämmer helt.

2009-11-30 @ 11:07:05
Postat av: Anonym

Kloka tankar av en klok karl:)



Om fler levde efter ditt budskap, i sista stycket, skulle många tråkigheter besparas mänskligheten.



Lev väl!



/ Tony

2009-12-01 @ 05:53:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0