Älgjakt dag 3(6) "Kilarna" - en stilla höstdag

Dagen började av någon anledning lite jäktigt. Dessutom kunde jag inte hitta husnyckeln. Så jag gick runt lite irriterat och letade de. Vilket var bra. För då passade jag på att få med mig telefonen, plånboken och något annat. Väl framme vid fordonsavlämningsplatsen konstaterade jag att jag ändå lyckats glömma att få med mig mitt extra jack-foder. Ställd inför en onödigt kylig dag så hittade jag i alla fall en extra filt och drapera mig med under jackan.

Efter denna dramatik hände ingenting. Förutom att en passgranne sköt två kalvar. För dagen område är indelat i två tårtbitar. Den dramatik som försiggick hände på den andra tårtbiten utom räckhåll för min kommunikationsradio. Så vi som satt längst ifrån händelsernas centrum hörde vår jaktledare prata med någon om något. I övrigt var tystnad. Den hundförare som skulle söka igenom terrängen hos mig vare sig såg eller hörde jag. Han som vanligen är en snackmoster på radion. Jag misstänker starkt att han inte var med idag. Utan en hund i terrängen är passkyttens liv ohyggligt tristessartat.

Men i frånvaro av aktiviteter drack jag te, kaffe, choklad, buljong, youghurt och mumsade på någon liten pizza- eller chokladbit samt tog mig igenom Jan Guillous bok. Vet inte vad slutintrycket blev av denna proffesionella memoar. Men det känns som att budskapet var att ibland går det upp och i bland går det ner och vid något enstaka tillfälle kan man finna en guldåder.

Det jaktliga resultatet av dagens vedermödor indikerar att vi skjutit fullt vad avser vuxna djur och att det blir kalvjakt resten av veckan. Analysen blir att det finns älg i skogen men att det är ont om kalvar.

I morgon bär det av till Ulvaberg/Källberg: +61° 25' 12.69", +16° 1' 8.28"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0