Hela havet stormar

Hela havet stormar är den lek som Redaktör Eklund tycker att Ovanåkers kommunpolitik borde leka som ett resultat av det arbete som "min" arbetsgrupp leverera.

Visst är bilden vacker av massor av folk som har massor av ideer och som möts och i demokratisk anda söker stöd för sin åsikt. Jag ser framför mig det antika Atens "kommunfullmäktige". Det hade 6000 ledamöter och därför föddes retoriken.

Redaktören missionerar mot den hämsko som partipolitiken lägger och propagerar för ett i mina ögon anarksitiskt styrelsesätt. Om inte partierna finns med sin genomtänkta och balanserade politik vad kommer då? Engagerade medborgare med det allmännas bästa för ögonen?

Nej, det blir "rör inte min skola!-partiet", "Äldreomsorgen är dum mot min mamma-partiet", "Det finns ingen lokal för 17-åringar - partiet", "vi måste ha en gräsplan-partiet", "Grusvägen i min by-partiet" osv osv. Det parti som snabbt kommer att utraderas är "Vi måste ta ansvar så att de gemensamma pengarna används klokt-partiet".

Bara det debakel som vi hade i Ovanåker i somras då vi inte längre längre hade en tydlig majoritet utan tre minoritetsblock har redan kostat kommunen ordentligt med pengar. Alla vill ha fler röster - vad är då billigare än att köpa den med andras pengar?

Men den kanske avgörande kritiken handlar om "tydliggörande av demokratin". Vem ställer vi till svars när det bli dags för val om i princip anarki råder. Vem vill ta ansvar i en "anarki"?

Det finns mycket vi kan göra för att få mer vind i seglen i kommunpolitiken. Men stormen kan i alla fall jag låta bli att segla ut i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0