I val och kärlek är allt tillåtet

Vid den "stora" partiledarduellen lyckades den rödgröna oppositionen förtränga den ekonmiska världskrisen när de anklagade regeringen för den höga arbetslösheten. Nu skall infrastrukturministern och miljöministern inställa sig hos varsitt riksdagsutskott för att stå till svars för väderleken. Det jag brukar skämta om har blivit verklighet.

I dag samlas Centerpartiets kommunalpampar för peptalk. Många goda krafter som lägger mycken tid och kraft till ofta ganska begränsad ersättning för att få sina lokalsamhällen att utvecklas. Tapper och beundrandsvärd skara.

Bollnäs kommun har beslutat att minska antalet ledamöter i Kommunfullmäktige från 49 till 45 ledamöter. Gör säkert ingen större skillnad förutom att antalet tentakler ut mot verkligheten minskar.

I Ovanåkers kommun leder jag en arbetsgrupp som skall se över den politiska organisationen. Även här har en minskning av antalet ledamöter från dagens 41 nämnts. Vid en minskning till 35 tappar V och FP varsin ledamot och sitter bara med en ledamot kvar. Resten betalar C och S. En maximal minskning till 31 ger en effekt utifrån valresultet 2006 enligt följande (dagsläget i parantes).

C 12 (15), S 11 (15), Kd 4 (4), M 2 (3), V 1 (2) och Fp 1 (2). Vid val till nämnder och styrelser (7 platser) får bara C, S och Kd platser av egen kraft. I kommunstyrelsen med 13 mandat får även M plats. Om Kd, M och Fp går i kartell skulle C får 3 mandat, lilla alliansen 2 och S 2.

Summan av denna sifferexercis är frågan om demokratin blir bättre om färre är med och beslutar. En orsak till att vissa vill minska antalet ledamöter är partiets/-ernas oförmåga till nyrekrytering. Då ställer jag mig frågan om det är den kommunala organisationen som skall lösa partiernas interna problem?

Jag får säkert anledning att återkomma i ärendet.

Men nu skall jag ut och härja med min nyinförskaffade snöslunga till traktorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0