Nytt år... och vargjakt... och kärnkraft

Det har tagit några dar att hämta sig från Nyårsfirandet. Men under hela min ungdom inleddes varje år med ångest och backhoppning i Garmish-Partenkirchen. Men säg den tradition som får vara. Nu är det ingen backhoppning på nyårsdagen.

Vargjakten kom och gick. Vargkramarna förfasas över att det gick så fort. Vad hade blivit bättre om jakten pågått i en dryg månad? Jag ger mig den på att samma människor hade ojat sig över den långdragna stressen som vi då hade utsatt vargarna för. Ett argument som jag har större förståelse för.

MUF:s ordförande använder ord som "masslakt". Hur man nu kan masslakta 25 vargar - framförallt om det ställs i relation till de ca 80 000 älgar som skjuts varje år.

Man har också förfasat sig över de stora antal jägare som registrerat sig. Sedan försöker man ge sken av att alla dessa varit ute i skogen - tjena! Men å andra sidan kräver vargjakt ett stort antal man. Då man inte kan jaga med hund måste man använda drevkarlar.

Jag tycker att vi skall vara glada över att den första vargjakten gick så smärtfritt. Något vi kan tacka bra väderbetingelser, väl förberedda jägare och en gnutta tur för. Det kommer säkert år då detta blir en lång och utdragen process.

Om allt hade gått som jag och många andra ville och slogs för skulle detta ha blivit sista året med kärnkraft i Sverige. Nu har vi i alla fall ett beslut som säger att den som tycker att kärnkraft är en bra affär må bygga. Hittills har inget velat bygga utan kraftiga offentliga subventioner.

Men visionen om det kärnkraftsfria samhället rymmer många dimensioner. För vissa är det miljöfrågan (den är inte miljövänlig), för andra handlar det om principen att dumpa giftigt avfall i knäna på kommande generationer i tusentals år, för ytterligare andra handlar det om sårbarheten i stora centraliserade energisystem.

Jag tror det var Ronny Eriksson som sa "Kärnkraften kommer att avvecklas med tiden - eller tvärtom."

Jag brukar säga - "Det var bättre förr - det säkert bättre sen - vilket innebär att det är värst just nu."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0