Trettondagsafton

Kallt som skrutt. Men det varnas för 35-40 minusgrader i dalafjällen. Huga!

I morgon trettondagen är den s.k. jultolften slut. Förr i världen ansåg julen omfatta 12 dagar och på trettondagen var det över. Knut hade namnsdag den 7/1 men den dagen är som vi vet framflyttad. Enligt gammelkalendariska traditioner var jesu födelsedag på trettondagen men den flyttades till 24-25/12 på 300-talet. För att få ihop logiken som kan vara lite svårt inom religionen blev trettondagen istället jesu dopdag eller den dag då de tre vise männen dök upp.

Andra hävdar att under jultolften är "väggen" mellan vår världen och "skrymtens" värld som tunnast. Det är då vi får se diverse mytiska väsen, tomtar och troll i skogarna.

Jag må säga att jag aldrig hört begreppet jultolfte innan jag var på en konsert före jul och artisten Ale Möller pratade om den.

Själv skall jag ut i den 20-gradiga kylan och såga ned ved från skogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0