Får jag LOV?

Socialnämnden i Bollnäs kommun har beslutat att införa LOV - Lagen Om Valfrihet. Det är en lag som ger kommunen rätt, att inom vissa begränsade områden, slippa LOU Lagen om Offentlig upphandling när verksamheter skall ut på entreprenad. T.ex. hemtjänst.

Poängen är att var och en som uppfyller kommunens krav skall ha rätt att bedriva verksamheten. Får du kunder, kul för dig. Får du inga kunder, otur. Med andra ord marknaden gäller. Otrivs du med din leverantör av hemtjänst kan du byta.

I Ovanåkers kommun är vi redan långt framme i detta och socialnämnden har förfrågningsunderlaget på sitt bord nästa vecka.

Både i Bollnäs och Ovanåker har S och V med ryggmärgsmässig reaktion sagt nej. Att kunna välja leverantör är ingen valfrihet. Det är bara entreprenörerna som har rätt att välja om de vill starta verksamheten. Snurrig argumentation så det förslår.

Jag säger inte att den kommunala hemtjänsten är dålig. Men jag tror att man försöker höja lägsta-nivån när man inser att min insats är direkt kopplad till att mitt företag får behålla uppdraget som gör att jag har ett jobb. Den kommunala hemtjänsten har sina intäkter och sin anställningstrygghet nästan oavsett insats.

Jag ser även LOV:en som en möjlighet för gles- och landsbygdsentreprenörer att bredda sin verksamhet. Varför inte sköta de gamla grannarna istället för att kommunen skall skicka personalen från centralorten?

Det viktiga för mig är några principer:
1) De kommunala och privata utförarna skall jobba på lika villkor. Ingen kommunal gräddfil.
2) Ställ inte sådana (administrativa) krav att bara de stora vård-drakarna får plats.

  

Kommentarer
Postat av: Lenas Värkstad

Här i Söderhamn är det också något på gång, men än så länge är bara en firma godkänd. Tror säkert att det finns fler som vill vara med, undrar varför de inte får lov till det?

2010-03-26 @ 19:48:57
URL: http://ohl.se/lena

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0