Ovanåker får LOV

Idag fattade socialnämnden beslut om det förfrågningsunderlag som hugade hemtjänstentreprenörer skall förhålla sig till. Även om jag tycker att det finns delar där kommunen är inne och petar detaljer i onödan känns det som helhet helt okej.

Det absolut viktigaste för mig är att systemet är konkurrensneutralt mellan kommunal och privat hemtjänst. Vilket det i princip är. Om man räknar krona för krona kan man säkert hitta skillnader.

En annan käpphäst för mig är "Greta från Långbo". Hon jobbar idag inom hemtjänsten men vill helst bara ta hand om gamlingarna i sin by som ligger långt från centralorten. Jag vill att systemet är så utformat att även "Greta" kan klara de administrativa kraven och inte bara proffessionella storföretag inom vården.

Det är en svår balansgång mellan de administrativa krav som ställs på utförarna och den kvalitet som kunderna har rätt att kräva. Det får inte vara så lätt att även oseriösa/okunniga utförare slinker igenom. Men det får inte heller vara så svårt att starta att "Greta" skräms bort från att ansöka.

Hemtjänst handlar otroligt mycket om relation. Nu kan jag som kund byta leverantör om jag inte trivs med min utförare. En makt som får alla utförare att "stå på tå" inför kundernas behov. Det gillar jag.

Däremot lyckades jag inte byta ut begreppet "brukare" mot "kund" i underlaget. Detta trots att socialnämnden så sent som i fjol belutade att övergå till "kund". Men det är svårt att lära gamla hundar sitta.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hej Nisse!

Har du tagit LOV från allt bloggande?

IL

2010-05-09 @ 18:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0