Sverigedemokrater och moderater

Bara partinamnet gör mig misstänksam. "Sverigedemokraterna". För det första är jag tveksam om de representerar det "svenska" och för det andra är jag ännu mer tveksam om de innerst inne är demokrater. Men nu har de i alla fall presenterat sitt valmanifest. Minskad invandring, ingen tolerans för utländska/icke-kristna traditioner i Sverige samt sänkt skatt för pensionärer.

Som den traditionskristna nation vi är har vi lärt "Göra mot andra som du vill att de skall göra mot dig" samt att "vända andra kinden till". Allt i den kärleksfulla och toleranta anda som nya testamentet föreskriver. Men SD tyr sig hellre till Abrahams dömmande Gud och "Tand för tand"-mentalitet. Lite av "göra mot andra innan de hinner göra det mot dig". Om de nu har svårt för icke-kristna traditioner så är det märkligt om de tar sitt kristna arv från en skriftsamling som delas med judarna och jag tror att även islam.

Att jag jobbar för en öppen flyktingpolitik i världen kanske beror på att jag vet att om SD och dylika organisationer kommer till makten kan det finnas anledning för sådana som jag att ta till flykten.

"Att ta seden dit man kommer" låter både rimligt och rätt. Men det betyder inte "förneka din egna traditioner om det finns andra lokalt". För den orolige kan jag också berätta att det kommer att firas "svensk midsommar" så länge vi vill. Om det skulle bli slut på svensk midsommarfirande (som är en gammal hednisk rit) beror det på att vi slutar med det - inte att vi blir stoppade av iranier i Rosengård från att göra det.

Som slutkläm på SD:s traditionellt populistiska program skall det kramas pensionärer. Dels är det bra att vara snäll mot de gamla (nu raljerar jag) och dels antar SD att gruppen äldre är de som är mest rädd för det nya och utländska. De som drömmer sig tillbaka till Västergötland på 40-50-talet. Då alla var blonda, hade väluppfostrade barn, var heterosexuella och Sven Jerring härskade i radion.

Smuts, fattigdom och könsförtryck kan vi ta en annan dag.

-------------

Till sist noterar jag att Micke Jonsson toppar moderaternas lista i Ovanåker. Han som lovade att lämna politiken i fjol sommar (bara han städat upp ett par saker). Det verkar vara så mycket att städa upp att han inte hinner hålla sitt löfte innan det är dags att bli omvald. Men nu får han i alla fall tillfälle att lova nya saker...

Kommentarer
Postat av: Olle

Är det inte så att han hoppas på att bli omvald eftersom det är mycket kvar att städa. Prognoserna för hans parti är väl annars att dom riskerar att ramla ur, så det är kanske bäst att han städar snabbt !

2010-03-18 @ 08:37:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0