Älgjakt 2010 Dag 3

Det var med låga förväntningar jag åkte ut i morse. Jag såg framför mig hur jag skulle sitta mitt i stiltjen med bara vinden och snön yrande kring öronen. Dagens horoskop i Ljusnan hade dessutom bara varit elände. Enligt det skulle jag i princip vara osams med alla idag. Boken var slut och den enda läsning jag hade var sammanträdeshandlingarna till Miljö- och byggnämnden. Det är klart. Att "djävlas" med meborgarna piggar alltid upp. Gud nåde den som vill ha bygglov idag.

 

Men vad tror ni hände, med dessa låga förväntningar i minne? Fick jag se en älg? Fick jag skjuta en älg? Naturligtvis inte, vad trodde ni? Men det snöade i alla fall inte och var inte fullt så grinkallt.

 

Som vanligt kan jag bara trösta mig i andras missöden. Någon fick , enligt ljudbilden, sitta och titta på en skogsmaskin hela dagen. I princip alla andra andra hade lika tråkigt som jag. Det sköts bara två älgar (Tjur, ko) på hela dagen. varav den sista 5 minuter innan vi bröt för dagen. Men då hade jag redan åkt, så det så.

 

Min mathållning stör mig lite. Förvisso äter jag som en sparv numera. Men jag tycker ändå att jag knappt har med mig något i matdosan och ändå har jag kvar när dagen är över. Dagens meny bestod av:

3 koppar kaffe

1 kopp buljong

2 klunkar drickyoughurt

1 korvskiva (1 cm)

1 finsk pinne

1 Varmkorv utan bröd

2 grillade revben - tunna

1 Risi-frutti

6 Chokladbitar från en rulle

 

Det är så lite att det knappt är lönt att bära med sig. Det är lika lätt att bli mätt på minnet av maten. Lika fullt bar jag hem.

2 limpsmörgåsar

1 Finsk pinne

0,8 Chokladdrulle

1 termos varmvatten

1 bit korv (2 cm)

4 dl drick-youghurt

 

Dagens koordinatgåta presenteras nedan (lat 61.27´59 long 015,57´40 stavsmyran). Älgarnas strövtåg i närheten redovisas i vanlig ordning. De är rätt somkunniga i denna terräng. Björn var även i faggorna.

I morgon blir det kalvjakt inledningsvis. Jag smiter i förväg då jag skall ned till Gävle fram och tillbaka på eftermiddagen. Men passet uppe i Röstabo har alltid ekat lika tomt som kronofogdens medkänsla..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0