Älgjakt 2010 dag 4

I dag hade jag inte tid att åka ut egentligen. Fick ett spännande telefonsamtal igår kväll som innebar ett möte i Gävle strax före 13.00.  Sade till Marianne att det vore typiskt att jag skulle skjuta något idag då jag planerade att kliva av passet vid 10.30. Mentalt hade jag bilden av att efter 09.30 får vad som helst passera. Jag skjuter inte. Men jag tröstade mig med att att Rockabergsrutan brukar vara rena ödemarken. Det var 10 år sedan jag så en älg där. Det har varit år då vi åkt tomhänta därifrån. Det är det område som ligger närmast det "berömda" Galvenreviret med "ryssvargen".

 

Första skottet small 10 minuter före jaktstarten. Sedan sprang det älgar överallt, på behörigt avstånd. Men någon gång efter 08.00 drog det igång ett ståndskall några hundra meter i från mig, på andra sidan en myr. Det gick fram och tillbaka i små svängar. Efter ca en halvtimme drog det i väg norrut i riktning mot mitt gamla pass (typiskt). Det stannade av innan älgen/älgarna gick över vägen. Jag fick under denna tid aldrig se vad det var hunden gick omkring med. Jag hoppades innerligt på en tjur. För dem fick vi inte skjuta och skulle sålunda inte hindra/försena mina resplaner. Vid ca 09.00 dyker hundföraren upp och passerar mig för att gå en krok upp mot vägen och sedan vinkla av mot ståndet.

 

Hunden skäller, tiden går, inget händer. klockan passerar 09.30. Jag känner att det blir tufft att låta bli att skjuta om det är lovligt byte då ståndskallet pågått i 1,5 timmar och hundföraren är på plats. Må det vara en tjur eller om det är ko med kalv att de kommer som skjutna ur en kanon, tänker jag. 09.45 hunden skäller oavbrutet och jag börjar svära över hundföraren som vi det här laget borde vara nära nog att slå ihjäl älgen med yxa.

 

10.05 faller äntligen skottet och jag kan pusta ut. Min tidplan håller. Det blev andra kalven för dagen av slutligen tre samt en ko. Troligen samma ko trampade runt hos mig. Men då var jag på väg till gävle.

 

Lite terrängbilder samt älgstråk.

 

Mötet i Gävle var mycket trevligt. Tidigare i veckan var Länsstyrelsens lantbruksenhet och kollade mina utarrenderade åkrar. I dag kom arrendatorn och putsade av åkrarna. Då vi varit så duktiga att döda älgar så avblåstes jakten för denna vecka. Ledig i morgon. Då kan jag koncentrera mig på att ha roligt på mötet ikväll med druidlogen. Då jag har chaufför och allting.

 

På lördag blir det slakt och sedan är det över.

 

Så tack för i år!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0