Älgjakt 2010 dag1

Som vanligt vid första jaktdagen är det lite skrik och panik medan man samlar ihop sina prylar. Samma prylar som man stuvade undan för ca ett år sedan. Men med den traditionstyngda kornmjölsgröten i magen stormade jag ut genom dörren och stuvade in lite av varje i bilen och gav mig iväg.

Inte utan viss förväntan då det var ett nygammalt pass. Det var ett pass som jag invigde i fjol men som jag detta år fått flyttat något. Jag baxade efter jakttornet ca 30 för att komma åt ett nytt hygge. Kanske skulle jag se något detta år.

Men de som känner mig vet bättre. Jag borde kunna lösa stridigheterna i mellanöstern. För där jag finns, finns lugnet-stillheten och friden. Men runt om kring är det larm och skottlossning. Men det var ett strålande väder på förmiddagen.

Medan det fälldes en tjur, 2 kor och en kalv plöjde jag mig igenom ca 200 sid i en Leif GW Persson-bok. Allt medan jag små-drack och små-åt mig genom massäcken. Det blir en rätt intressant smak då man druckit kaffe, buljong, äppelsoppa och choklad i samma mugg.

De enda förtretligheterna var att jag inte fick med mig mitt liggunderlag (som jag viker ihop och sitter på) samt en Risi-frutti (Men jag blev mätt ändå och bar hem en del).

I morgon blir det Källberg/Ulvaberg. Det var där jag sköt kalven ifjol. Får se om det kvar någon nu.

 

 


Kommentarer
Postat av: Janne

Känner igen mig från din beskrivning men vi började redan i september och nu är jakten nästan avslutad. Har på senare år börjat med din stil vilket innebär läsning, matlagning och en och annan tupplur på passet. Kan avsaknaden av seriös älgspaning ha något samband med att jag sällan ser och får skjuta någon älg!?

2010-10-11 @ 22:04:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0