Älgjakt 2010 dag2

Full av dådkraft med hustruns uppmuntrande ord att hon kände på sig att jag skulle skjuta många älgar gav jag mig iväg. Någon Saida blir hon aldrig.

 

Extra tillhygge denna dag var lap-topen. Jag har ett par jobb, som mina chefer gav mig, som jag inte behövde göra under veckan men de vill ha leverans på måndag. Så den enda dödtid jag har på dagen är i passet. Skall man utgå från batteriindikatorn förflöt tiden otroligt snabbt. Ca 2,5 timmar skulle batteriet räcka när jag kopplade upp mig vid 08.00. En timme senare hade det uppenbarligen gått nästan 2,5 timmar. Twilight Zone så att säga. Då var det bara att packa ned den dödvikten.

 

Men det första döda var min telefon. Den hade roat sig med att ladda ur under natten. Då telefonen lagt av och kameran var hemma antog jag att hela dagen skulle vara fylld med fototillfällen. Ett tillfälle dök upp - lite förvånande. Då jag som vanligt satt framåtböjd försjunken över min bok hörde jag ett fladdrande. Tittar upp och framför mig sitter en talgoxe, på 25 cm avstånd. Lite förvånat tittade vi på varandra innan han hoppade upp på matdosan för att sedan lyfta. Dock utan att få med sig dosan. Talgoxens förmåga att få med sig en gammeldags matdosa i plåt passar sig för ett resonemang motsvarande Monthy Pythons diskussion om svalors förmåga att förflytta kokosnötter mellan världsdelar.

 

Vidare så såg jag en Spillkråka och en Gröngöling. Två av de mindre vanliga hackspettarterna. En än mer ovanlig syn var att jag såg en mård "rinna" över en berghäll. Det var andra gången i mitt liv jag sett dem i vilt tillstånd.

 

Då det låg på min lott att ta hand om dagens skörd av älgar så sköts det naturligtvis hejvilt. Tre kalvar och två tjurar har haft sin sista sovmorgon.

 

Jag gjorde morgonens koordinatangivelse på FB. En reaktion, från en ingenjör, naturligtvis höll jag på att säga. Lägger in bild med facit samt övrig information. Noteras bör att det är mindre skog nu än då bliden togs.

Jag kunde i min stillhet läsa klar boken samt förtjust fröjdas år de kamrater som fått besök av svensk skogsnäring i form av röjsågar o dyl.

I morgon blir det passet där solen inte tittar fram förrän det är dags att gå hem. Så det lär bli kallt nånting så in i själva den.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0