Älgjakt dag 3 (Ulvaberg)

Lite typiskt. Ulvabergspasset, som mer exakt ligger vid Brusstrand längs Hässjaån, är det enda av mina pass som jag inte inspekterade före älgjakten. Ty det är min stolthet. Så den borde inte har tagait någon skada av vintern. Redan när jag svängde av allfarvägen in på den traktorstig som leder fram till passet uppstod ett problem. Jag körde rätt in i en hög med grova grankvistar efter ett vindfälle. Tog en stund i mörkret att slänga undan alla grenar så att färden kunde återtas. Nåja, promenderade sedan de sista hundratalen melen till passet. Konstaterade att det lutade mer än vad jag mindes från i fjol. Säkert en taskig minnesbild bara. Men icke. Snön hade tydligen legat tungt på taket så det var lite rankt i alla fall. Men ingen större skada skedd. En stötta så var situationen räddad för denna gång.




I sedvanlig ordning var det lite action inte så långt ifrån mig direkt på morgonen. Från och med 09.00 hände i princip ingenting. Senare under förmiddagen sköts den andra kon för dagen. I och med det övergick jakten till ren kalv-jakt. Men lite dystert är det att konstatera att det varit väldigt få kalvar i rörelse. En kalv nedlades dock - ordentligt. Enligt uppgift avlossades fem skott och de flesta träffade.

Jag hade med mig lilla laptopen på passet för att mejla och dona. Jag är uppsiktigt sagt besviken över batterikapaciteten i dessa mobila apparater. Inte klarar man sig länge utan vägguttag. Åter väcks min fråga av vilken anledning inte någon har tagit fram en liten vindsnurra för att driva laddaggregaten.

Något att glädjas över en dag som denna var att det bara sköts tre älgar. Jag hade förväntat mig ett veritabelt världskrig just med anledning av att jag och några få tappra skulle få ta hand om efterbörden.

Morgondagen ser jag fram emot med stor förväntan. Då skall jag beträda mitt nya pass. Å det kommer bara att krylla av älg. Jag kommer att stå upp till midjan med döda älgar och en glödande bösspipa. Den alternativen aktiviteten blir en sedvanlig radda FB-inlägg. De brukar uppstå när jag har tråkigt. Inte när det är något viktigt.


Kommentarer
Postat av: kats

Hm, ngt att fundera över... egen bärbar vindsnurra till laptopen...hm viktiga grejer. ;)

2011-10-13 @ 08:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0