Finn Centerns syfte - steg 2 (?)

Centerpartiet vill införa ett skattegynnat bosparkonto för unga personer. Det säger partiledaren Annie Lööf. Unga upp till 35 år ska kunna spara och få skatterabatt på upp till 4000 kronor per år för att få ihop till insatsen för en villa eller en bostadsrätt. (ur sr.se)

Efter äldreomsorgspeng till de gamla så blir det subventionerat bosparande till de unga. Äldreomsorgen hanterade jag i tiidgare inlägg som ett gott förslag.

Skattegynnat bosparande har en god tanke i att försöka gå från en låneekonomi till en sparekonomi. För att personen skall kunna utnyttja skatteavdraget krävs först tillgång på 20 000 kr. Vilket inte är alla förunnat. De som har 20 000 att stoppa undan (eller rättare sagt har föräldrar som har råd) har kanske redan nu råd att spara beloppet utan skatterabatt. Risk är  att om bostadsfinansiering bli billigare så stiger priserna vilket inte gör det lättare för den som låna sig till köpet. Ja, jag vet inte...

Sedan är min fråga vad det kan finnas för gemensam nämnare mellan dessa förslag. Gällande äldreomsorgspengen fann jag grupperna pensionärer, entreprenadkramare och landsortsbor som möjliga kandidater. Ser inte bosparande för unga som intressant för någondera av dessa målgrupper.

Det kanske var vanlig (feg) politisk logik. I går fick de gamla, så idag för det bli de unga. Då blir det väl lite medelklass eller kvinnor i morgon. Allt åt alla - hela tiden. Hmm.

Annars är den enda kopplingen mellan dessa förslag (Kd), så vitt jag kan se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0